استارتاپ هوم
تیم نویسندگان هوم

تیم نویسندگان هوم

الوپارک با کمک هوم، درب پارکینگ ها را باز می‌کند

الوپارک با کمک هوم، درب پارکینگ‌ها را باز می‌کند

استارت‌آپ‌های الوپارک و هوم، در آخرین روز الکامپ با امضای تفاهمنامه همکاری، گامی دیگر در جهت حل مشکل جای پارک در کلانشهرها برداشتند.

امروز‌ در زندگی روزمره مشکلات زیادی به واسطه تغییر نوع زندگی به وجود آمده است، یکی از آنها که تقریبا می‌توان گفت تمامی افراد جامعه به‌ویژه شهروندان شهرهای بزرگ را درگیر خود کرده، پیدا‌کردن جای پارک خاصه زمان‌هایی است که برای انجام کاری عجله دارید. سعید امینیان  در قالب یک استارت‌آپ خانوادگی این مشکل را دیده و راه‌حلی به نام «الوپارک» برای آن ارائه کرده است. نحوه شکل‌گیری ایده و روند اجرایی‌شدن آن را از زبان سعید امینیان، بنیانگذار و مدیر‌عامل این استارت‌آپ می‌شنویم و از او درباره تفاهمنامه‌ای که با استارت‌آپ هوم در الکام‌استارز به امضا رسانده پرسیده‌ایم.دربازکن هوشمند پارکینگ

  •  نحوه شکل‌گیری این ایده و چگونگی عملیاتی‌شدن آن به چه صورت بود؟

از یک سال و نیم پیش این ایده وجود داشت و ما روی آن کار می‌کردیم. مشکل جای پارک معضل بزرگی در کلانشهرها به ویژه تهران است، این مشکل را دیدیم و به دنبال ایجاد راه‌حلی برای آن بودیم. در همین راستا تحقیقات و مطالعاتی در کشورهای دیگر انجام دادیم و نمونه‌هایی را دیدیم که آنها هم مشکل جای پارک داشتند و این مشکل را از چه طریق حل کرده‌اند. البته نکته جالب توجهی که ما متوجه شدیم این بود که معضل جای پارک، در کشور ما قدری حادتر از کشورهای دیگر بود.
ما نمونه‌های مورد استفاده در کشورهای مختلف را بررسی کردیم و به ایده‌ای رسیدیم که توانستیم نقشه راهی برای حل این مشکل ترسیم کنیم. بعد از آن نمونه اولیه و MVP را طراحی و اجرا کردیم. با استفاده از نتایج تحقیقات میدانی و پرسشنامه‌هایی که طراحی کردیم و اطلاعاتی که از پارکینگ‌های سطح شهر و شهروندانی که از پارکینگ‌ها استفاده می‌کنند جمع‌آوری کردیم، به این نتیجه رسیدیم که استقبال خوبی از این طرح وجود دارد و می‌توانیم این کار را شروع کنیم و این ایده قابلیت عملیاتی‌شدن دارد. نهایتا در تاریخ ۱۴ اسفند ۹۶، الوپارک به صورت رسمی لانچ شد.

  •  شکل‌گیری تیم برای کارکردن روی ایده الوپارک به چه شکل انجام شد؟

بنیانگذاران الوپارک ۴ نفر هستند؛ من، یوسف امینیان مدیر اجرایی، رسول محمودی مدیر توسعه کسب‌وکار و محمود امینیان توسعه‌دهنده نرم‌افزار. عملا استارت‌آپ ما یک استارت‌آپ خانوادگی است و ما به صورت خانوادگی این استارت‌آپ را راه‌اندازی کردیم. علاوه بر بنیانگذاران، ۲ نفر دیگر هم با ما همکاری دارند و کلا استارت‌آپ الوپارک یک تیم ۶ نفره است.
در مورد سرمایه‌گذاری هم اگر بخواهم توضیح دهم، ما الان یک سرمایه‌گذار خصوصی داریم که به صورت وی‌سی کار را با او شروع کردیم و در حال حاضر برای راند دوم به دنبال جذب سرمایه‌گذار جدید هستیم.

  •  الوپارک دقیقا چه خدماتی به کاربرانش ارائه می‌دهد؟

الوپارک سرویس جست‌وجو و رزرو آنلاین جای پارک و پارکینگ را به مردم ارائه می‌دهد.
فاز اولی که برای کار در نظر گرفتیم، تحت پوشش قرار‌دادن پارکینگ‌های عمومی سطح شهر است که خوشبختانه هم از طرف کاربران و هم پارکینگ‌ها با استقبال خوبی روبه‌رو شده است. در تاریخی که الوپارک به صورت رسمی لانچ شد، با ۳پارکینگ کار را شروع کردیم و در حال حاضر ۷۰ پارکینگ در شبکه الوپارک وجود دارد و می‌توانم بگویم به صورت هفتگی پارکینگ‌های جدیدی به مجموعه اضافه می‌شود و شهروندان می‌توانند از طریق سیستم الوپارک از این پارکینگ‌ها استفاده کنند.

  •  سیستم کار الوپارک به چه شکل است؟

اپلیکیشن الوپارک در نسخه‌های اندروید و ios از طریق کافه بازار، گوگل‌پلی و سیب‌اپ قابل دانلود بوده و همچنین این سرویس از طریق وب‌سایت الوپارک نیز قابل استفاده است.
برای استفاده از الوپارک کافی است کاربران از طریق جست‌وجوی نام محله مقصد خود و یا نام پارکینگ و یا گزینه موقعیت جاری کاربر، پارکینگ‌هایی که در آن اطراف هست را مشاهده کنند و با مشخص‌کردن زمان ورود و خروج خود، سیستم هزینه را محاسبه کرده و بعد از پرداخت آنلاین آن (مطابق با تعرفه پارکینگ‌)، کاربر کد رزرو خود را دریافت می‌کند. سپس در زمان اعلام شده به پارکینگ مراجعه کرده و با اعلام کد رزرو دریافت‌شده به متصدی پارکینگ، وارد پارکینگ می‌شود.
نکته‌ای که در رابطه با هزینه پارکینگ با استفاده از الوپارک وجود دارد، این است که کل هزینه‌ها به صورت آنلاین پرداخت می‌شود؛ یعنی در هیچ شرایطی مبلغی به صورت دستی بین کاربر و متصدی پارکینگ ردوبدل نخواهد شد. حتی اگر مدت زمان مراجعه به پارکینگ با مدت زمان رزرو شده کمی اختلاف داشت، این موارد هم به صورت خودکار و توسط سیستم محاسبه شده و در کیف پول و حساب کاربر به صورت بدهکار یا بستانکار منظور می‌شود. ما حتی گاهی کمپین‌هایی هم درنظر می‌گیریم که به واسطه آنها، کاربران هزینه کمتری برای استفاده از پارکینگ پرداخت می‌کنند.
سمت دیگر این اپلیکیشن پارکینگ است که از آن طرف هم متصدیان پارکینگ که به سیستم الوپارک متصل هستند، ورود و خروج کاربر را ثبت می‌کنند که طبق آن حساب و کتاب  هزینه‌ها انجام می‌شود. در سامانه مربوط به پارکینگ‌ها، امکانات اختصاصی دیگری برای متصدیان و مدیران پارکینگ‌ها در نظر گرفته شده است که از این طریق می‌توانند نظارت و کنترل و مدیریت بر تردد خودروها در پارکینگ را داشته باشند و همچنین آمار و اطلاعات و گزارش‌های مورد نیاز را مشاهده کنند.

  •  و در فاز بعدی، الوپارک به چه صورت کار خواهد کرد؟

در سطح شهر تهران در طول روز ۷۰درصد پارکینگ‌های شخصی مردم خالی و بدون استفاده است. در همین زمان در خیابان‌ها و کوچه‌ها رانندگان بسیاری به دنبال جای پارک هستند. در فاز دوم ما این ایده را داریم که بتوانیم این دو گروه را به هم متصل کنیم؛ یعنی کسانی که در ساعاتی از روز پارکینگ خود را لازم ندارند و خالی است و علاقه‌مندند تا با استفاده از آن درآمدزایی داشته باشند را به افرادی که در همان کوچه یا خیابان به دنبال جای پارک هستند، ارتباط دهیم. هم‌اکنون این سیستم را فعال کرده‌ایم که اشخاص می‌توانند پارکینگ‌های خالی خود را عرضه کنند.
ما این فرایند را از مکان‌هایی که ملاحظات امنیتی و حقوقی کمتری دارند و می‌توان کنترل‌های لازم را روی آنها اعمال کرد، شروع کرده‌ایم. مثل مکان‌هایی که دوربین مداربسته دارند یا محوطه بسته‌ای که به واحدهای مسکونی راهی نداشته باشد و یا اینکه حداقل سرایداری حضور داشته باشد تا ورود و خروج را کنترل کند، تا به این وسیله، دغدغه‌های امنیتی و مسائل دیگر را برای کاربران از میان برداریم. ما در این حوزه کار کردیم و در حال حاضر این سیستم روی الوپارک فعال شده و قابل استفاده است.

  •  از همکاری جدیدتان با استارت‌آپ هوم بگویید که در همین الکام‌استارز شکل گرفت.

حضور در نمایشگاه الکامپ باعث شد تا مشارکتی را با استارت‌آپ هوم شروع کنیم. هوم، استارت‌آپی است که در بحث هوشمندسازی درِ پارکینگ‌ منازل و ساختمان‌ها فعالیت می‌کند. استارت‌آپ هوم روند فعلی الوپارک را به این شکل تغییر خواهد داد که در پارکینگ‌ ساختمان‌هایی ‌که درِ آنها به صورت مکانیزه بوده و می‌توان آنها را از طریق ریموت باز و بسته کرد، ریموت فیزیکی را کنار گذاشته و از طریق اپلیکیشن و دستگاهی که در پارکینگ قرار داده می‌شود، ورودی و خروجی پارکینگ باز و بسته ‌شود. ‌در اصل به این وسیله،‌ ریموت به جای اینکه شیء فیزیکی باشد، اپلیکیشنی است که می‌توان با استفاده از آن درِ پارکینگ را باز و بسته کنید و به جای ریموت، کلید مجازی در داخل اپلیکیشن این کار را انجام می‌دهد.
در راه‌حل اختصاصی الوپارک و هوم برای اجاره و رزرو آنلاین پارکینگ‌های شخصی افرادی که یکی از این پارکینگ‌های شخصی را رزرو می‌کنند، زمانی‌که در ساعت مقرر به پارکینگ موردنظر مراجعه می‌کنند، از طریق همان اپلیکیشن الوپارک امکان باز‌کردن درِ ورودی پارکینگ را دارند و وارد می‌شوند. این امکان با مجوز مالک پارکینگ و در زمان رزرو شده فعال خواهد شد.
این مشارکت و تفاهمنامه را در روز آخر نمایشگاه الکامپ امضا کردیم تا با همکاری الوپارک و هوم بتوانیم به سرعت در تهران این فناوری را اجرایی کنیم تا از این طرق بخشی از معضل کمبود جای پارک در کلانشهر تهران را برطرف کنیم.

  •  آیا در سال جاری خدمات دیگری هم در الوپارک مدنظرتان هست که شهروندان منتظر ارائه آن باشند؟

باید بگویم، فاز آخر کار الوپارک، کار روی پارکینگ‌های حاشیه‌ای کنار خیابان‌ها‌ست. در این زمینه تحقیقات و مطالعاتی هم انجام داده‌ایم و به امید خدا از سال آینده آن را شروع خواهیم کرد. فعلا در حال انجام اقدامات فنی و نهایی‌سازی طرح‌های مربوطه هستیم که بتوانیم با مشارکت و همکاری شهرداری این خدمت را هم به شهروندان ارائه دهیم.
مورد دیگری که باید بگویم این است که محدوده فعالیت ما فعلا شهر تهران است ولی برنامه ما به این صورت است که بعد از رساندن تهران به یک پوشش نسبی، در کلانشهرهای دیگر هم فعالیت خود را شروع کنیم. در این زمینه می‌توانم بگویم از چندماه آینده در دو کلانشهر دیگر فعالیت خود را آغاز خواهیم کرد.

  •  به غیر از استارت‌آپ هوم، آیا در فکر مشارکت با استارت‌آپ دیگری هم هستید؟

در تعاملات و فضاهای مناسبی که برای شبکه‌سازی وجود دارد، مانند نمایشگاه اینوتکس یا الکامپ و یا نمایشگاه‌های تخصصی دیگر، استراتژی ما بدین‌گونه است که بتوانیم با مشارکت و هم‌افزایی با استارت‌آپ‌های مرتبط با این حوزه، خدمات و سرویس‌های خوب و مناسبی را برای کاربرانمان ارائه کنیم. ما از همکاری و مشارکت در چنین فضایی که باعث ایجاد ارزش افزوده‌ای برای طرفین و همینطور کاربران شود، استقبال می‌کنیم.

  • الوپارک و موانع دولتی 

استارت‌آپ الوپارک خدمات جست‌وجو و رزرو آنلاین جای پارک به کاربرانش ارائه می‌دهد. سعید امینیان، بنیانگذار و مدیرعامل این استارت‌آپ توضیح می‌دهد:  «کاربر پارکینگ محدوده مقصد مورد نظر را جست‌وجو می‌کند و مدت زمانی که برای توقف نیاز دارد را هم تعیین می‌کند و هزینه پارکینگ برای مدت زمان تعیین‌شده را مشاهده ‌‌کرده و به صورت آنلاین پرداخت می‌کند. کاربر بعد از انجام این مرحله کد رزرو را دریافت می‌کند و در زمان مشخص‌شده می‌تواند به پارکینگ وارد شود. البته این هزینه ۲۰درصد کمتر از زمانی است که به صورت حضوری به پارکینگ مراجعه کند.»
بنیانگذار استارت‌آپ الوپارک فاز بعدی فعالیت این استارت‌آپ را تحت پوشش قرار‌دادن پارکینگ‌های کنار خیابان‌ها و در مرحله بعد پارکینگ‌های اختصاصی و خصوصی سطح شهر می‌داند. امینیان می‌گوید: «الوپارک یک تیم ۶ نفره است که در آن ۴ نفر بنیانگذار هستند. علی‌رغم تلاش‌های زیادی که در جهت رفاه حال شهروندان داریم، متاسفانه برای اجرای طرح در پارکینگ‌ها سازمان‌هایی هستند که مانع کار می‌شوند و در نهایت این شهروندان هستند که متضرر می‌شوند. من نمی‌خواهم بگویم که از استارت‌آپ‌ها حمایت خاصی انجام دهند، تنها می‌گویم جلوی حرکت و فعالیت ما را نگیرند.»
مدیرعامل استارت‌آپ الوپارک در رابطه با علت و اهدافش برای شرکت در نمایشگاه الکامپ گفت: «ما به دنبال مذاکرات B2B با استارت‌آپ‌های دیگر هستیم که این امکان به خوبی در الکامپ وجود دارد. علاوه بر آن، می‌خواستیم اکوسیستم استارت‌آپی که در حوزه ما کار می‌کنند و در مجموع بازار را رصد کنیم. در آخر هم امکان گرفتن مشاوره و منتورینگ در اینجا به خوبی فراهم است که ما می‌توانیم برای توسعه کارمان از این موقعیت استفاده کنیم.»
امینیان می‌گوید: «کار ما دو بخش است؛ یک بخش مربوط به بحث پرداخت هزینه‌های پارکینگ است که نمونه‌های زیادی از قبل از فعالیت ما شروع کرده بودند و بحث دیگر رزرو پارکینگ است. در بحث رزرو پارکینگ ما اولین بودیم و در این مدتی که شروع به کار کردیم، تعدادی دیگر هم شروع کردند ولی هنوز استارت‌آپی قادر به ارائه تمام خدماتی که الوپارک ارائه می‌دهد، نیست. این اولین تجربه استارت‌آپی ماست. به نظر من مهم‌ترین ویژگی برای هر تیم استارت‌آپی، تیم قوی است‌ و اینکه بر هدفی که برای خود تعیین می‌کنند، استوار باشند و نا‌امید نشوند و شکست را سریع نپذیرند. خوشبختانه تیم ما هم از نظر فنی و هم روحیه توان بالایی دارند.»

منبع: شنبه مگ

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

تبریک!

شماره خود را ارسال کنید تا مشاوران هوم در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.
ارسال شماره تلفن
close-link

مشاوران هوم آماده‌ی پاسخگویی هستند.

کافی است شماره تماس خود را ارسال کنید تا مشاوران هوم در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.
ارسال
close-link